SPOQ | Disclaimer

Algemene voorwaarden

1. Toepassingsgebied en doel 

1.1 Deze algemene voorwaarden (de "Voorwaarden") zijn van toepassing op uw gebruik van het Platform en op het bestellen van Expertdiensten via het Platform.

1.2 Door deze Voorwaarden te aanvaarden, hetzij door een vakje aan te vinken waarmee de aanvaarding wordt bevestigd, hetzij door het Platform te gebruiken, erkent de Klant de Voorwaarden te hebben gelezen en gaat hij ermee akkoord eraan gebonden te zijn. Indien de Klant een rechtspersoon is en meerdere eindgebruikers namens de Klant toegang krijgen tot het Platform, verbindt de Klant zich ertoe dat elke eindgebruiker deze Voorwaarden zal naleven. Als u een werknemer (of contractant) van de Klant bent die namens de Klant deze Voorwaarden aanvaardt, verklaart en garandeert u dat u volledig wettelijk bevoegd bent om de Klant aan deze Voorwaarden te binden.

1.3 De Klant doet afstand van de toepasselijkheid van zijn eigen algemene en bijzondere voorwaarden, zelfs wanneer daarin is vermeld dat uitsluitend die voorwaarden van toepassing zijn en ook indien SPOQ daar niet uitdrukkelijk tegen heeft geprotesteerd.

2. Definities en interpretaties

Termen die in deze Voorwaarden met een hoofdletter worden gebruikt, hebben de onderstaande betekenis:

"Diensten" betekent de professionele diensten die worden geleverd door SPOQ aan de Klant, zoals wederzijds overeengekomen in een Dienstenopdracht (indien van toepassing).

"Dienstenopdracht" betekent de schriftelijke of digitale projectopdracht of het opdrachtformulier dat door de Klant en de betrokken Expert is overeengekomen, ongeacht de naam ervan, waarin de reikwijdte en de nadere regelingen (inclusief prijsbepaling) worden beschreven en waaronder de Expert de bestelde Expertdiensten zal verlenen.

"Expertdiensten" betekent de expertdiensten die zijn besteld door de Klant via het Platform en die worden geleverd door de relevante Experts zoals verder gedefinieerd in de relevante Dienstenopdracht;

"Experts" betekent de externe expertdienstverleners, die de door de Klant via het Platform bestelde Expertdiensten uitvoeren;

"Gegevensbeschermingswetgeving" betekent de Belgische en Europese privacywetgeving, met inbegrip van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG ("AVG");

"Intellectuele Eigendomsrechten" betekent (niet-limitatieve lijst) octrooien, merken, auteursrechten, rechten in softwareprogramma's (zowel in objectcode als in broncode), ontwerprechten, databaserechten, eigendomsrechten op knowhow, bedrijfsnamen, handelsnamen en alle rechten of vormen van bescherming van soortgelijke aard of met een gelijkwaardig of soortgelijk effect als een van de hiervoor genoemde rechten die waar ook ter wereld kunnen bestaan, en alle andere intellectuele of industriële eigendomsrechten in om het even welk land en alle bestaande of toekomstige aanvragen voor of registraties van dergelijke rechten;

"Klant" betekent de rechtspersoon die een contractuele relatie aangaat met SPOQ, zoals geïdentificeerd in de Opdracht;

"Klantgegevens" betekent alle gegevens die eigendom zijn van of in het bezit zijn van de Klant en die bij de uitvoering van de Overeenkomst door de Klant aan SPOQ worden verstrekt;

"Opdracht" betekent een schriftelijk of digitaal document of formulier dat is overeengekomen door beide Partijen, ongeacht de naam van het document, waarin de commerciële afspraken tussen de Partijen worden aangegeven (zoals de toepasselijke Vergoedingen en de specifieke voorwaarden waaronder een dergelijke opdracht wordt geplaatst);

"Overeenkomst" betekent de contractuele relatie tussen SPOQ en de Klant, bestaande uit deze Voorwaarden, de toepasselijke Opdrachten en andere documenten die uitdrukkelijk schriftelijk tussen de Partijen zijn overeengekomen en die integraal deel uitmaken van de Overeenkomst alsof ze daarin volledig zijn opgenomen;

"Partij" betekent de Klant en/of SPOQ;

"Platform" betekent het platform dat eigendom is van SPOQ en dat, als een intermediair platform, tot doel heeft klanten te verbinden met dienstverleners die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van TIC-activiteiten en vergelijkbare diensten in verschillende sectoren en industrieën;

"SPOQ" betekent SPOQ BV, met adres te Meersstraat(HEU) 174, 9070 Destelbergen, België, geregistreerd met ondernemingsnummer 1019.927.680 (RPR Gent, afdeling Gent);

"TIC" staat voor Testing, Inspection & Certification;

"Vergoedingen" betekent alle bedragen die door de Klant verschuldigd zijn uit hoofde van de Overeenkomst;

"Vertrouwelijke Informatie" betekent de informatie van een Partij die op grond van de Overeenkomst aan een andere Partij bekend wordt gemaakt, in schriftelijke, mondelinge, digitale of andere vorm en die expliciet als vertrouwelijk wordt aangemerkt, redelijkerwijs als vertrouwelijk moet worden beschouwd of naar traditie als vertrouwelijk wordt erkend, ongeacht of deze informatie expliciet als vertrouwelijk wordt aangemerkt.

3. Platform

3.1 Onder de voorwaarden van de Overeenkomst verleent SPOQ de Klant een persoonlijke, herroepbare, beperkte, niet-exclusieve, niet-overdraagbare en niet-sublicentieerbare licentie voor toegang tot en gebruik van het Platform gedurende de looptijd van de Overeenkomst voor zijn interne (bedrijfs)doeleinden. De licentie omvat het recht om eindgebruikers namens de Klant toegang te verlenen tot het Platform in overeenstemming met en onderworpen aan deze Voorwaarden.

3.2 De licentie die hieronder wordt verleend, is beperkt tot het toepassingsgebied dat uitdrukkelijk in de Overeenkomst wordt uiteengezet. Er zijn geen impliciete licenties op grond van de Overeenkomst.

3.3 De Klant stemt ermee in de bepalingen van de Overeenkomst, evenals alle documentatie, richtlijnen, gebruikershandleidingen en/of redelijke instructies die SPOQ van tijd tot tijd verstrekt, na te leven (en zal ervoor zorgen dat alle personen die het Platform namens hem gebruiken, deze ook naleven).

3.4 Elke licentie omvat toegang tot alle functionaliteiten van het Platform zoals beschikbaar op de ingangsdatum vermeld in de Opdracht. De Klant erkent dat SPOQ zich het recht voorbehoudt om toekomstige functionaliteiten enkel tegen een bijkomende vergoeding beschikbaar te stellen. In een dergelijk geval zal SPOQ de Klant hiervan schriftelijk op de hoogte brengen.

3.5 De Klant stemt ermee in (en waarborgt dat alle personen die het Platform namens hem gebruiken dit eveneens doen) zich ervan te onthouden om, direct of indirect:

  1. het Platform te gebruiken op een manier of enige handeling te stellen die onrechtmatig, illegaal, frauduleus of schadelijk is, of voor enig ander doel dan het beoogde doel;
  2. het Platform geheel of gedeeltelijk te verkopen, te leasen, te commercialiseren, te verhuren, weer te geven, in licentie te geven, in sublicentie te geven, over te dragen, te verstrekken, openbaar te maken of anderszins beschikbaar te stellen aan of er toegang toe te verlenen aan derden, tenzij uitdrukkelijk toegestaan in deze Overeenkomst;
  3. de onderliggende broncode, ideeën, gebruikersinterfacetechnieken of algoritmen van het Platform, op welke wijze dan ook (behoudens voor zover een dergelijke beperking verboden is krachtens toepasselijk recht) te decompileren, te disassembleren, te vertalen, te dupliceren, te wijzigen, te veranderen, aan reverse engineering te onderwerpen of te trachten te reconstrueren, te identificeren of te ontdekken, te kopiëren, afgeleide werken te creëren op basis ervan;
  4. enige handeling te ondernemen die ertoe zou leiden dat het Platform of de onderliggende broncode in het publieke domein terechtkomt;
  5. auteursrechtvermeldingen, eigendomsvermeldingen of andere mededelingen die zijn opgenomen in het Platform, te wijzigen, verwijderen of verbergen;
  6. opzettelijk virussen of andere items van destructieve of bedrieglijke aard te verspreiden via het Platform;
  7. technische of beveiligingsbeperkingen die in het Platform zijn ingebouwd, te omzeilen;
  8. intellectuele, privacy- en gegevensbeschermingsrechten van andere gebruikers te schenden, te proberen handmatig of automatisch persoonsgegevens van andere gebruikers te verzamelen door gebruik te maken van een 'robot', 'spider', 'crawler', zoek- of opvraagapplicaties, of door gebruik te maken van andere (automatische) tools, processen of methoden om toegang te krijgen tot het Platform en gegevens of informatie; en/of
  9. informatie of gegevens te verzenden die als beledigend, respectloos, kwetsend, lasterlijk, bedreigend, obsceen, racistisch, seksueel of anderszins aanstootgevend kunnen worden beschouwd.

4. Gebruikersaccount

4.1 Licenties en accounts voor het Platform zijn persoonlijk en worden toegewezen op basis van voor- en achternaam. De inloggegevens (zoals gebruikersnaam en wachtwoord) mogen niet met derden worden gedeeld. Een gebruikersaccount moet worden aangemaakt voor elke individuele eindgebruiker die toegang wenst tot het Platform. Indien de Klant redenen heeft om te vermoeden dat onbevoegden toegang hebben gekregen tot zijn accountgegevens (of die van een eindgebruiker), neemt hij onmiddellijk contact op met SPOQ om het gebruikersaccount te laten schorsen.

4.2 SPOQ behoudt zich het recht voor om een gebruikersaccount dat in strijd handelt met de Overeenkomst te schorsen of te beëindigen.

5. Expertdiensten

5.1 De Klant erkent dat SPOQ optreedt als tussenpersoon met betrekking tot de Expertdiensten die via het Platform kunnen worden besteld. SPOQ faciliteert enkel het eventuele contact tussen een Expert en de Klant voor het leveren van Expertdiensten.

5.2 De Klant kan alle Expertdiensten aanvragen die beschikbaar zijn op het Platform. Na ontvangst van een verzoek via het Platform kan de betreffende Expert naar eigen goeddunken instemmen met het leveren van bepaalde Expertdiensten. In dat geval bezorgt de Expert aan de Klant een offerte waarin het voorwerp, het tijdschema, de kosten en andere voorwaarden van de Expertdiensten uitgebreid worden beschreven. Na aanvaarding van de offerte door de Klant sluiten de Klant en de Expert een afzonderlijke Dienstenopdracht af.

5.3 De Expertdiensten worden uitgevoerd door de betreffende Expert overeenkomstig de voorwaarden van die Expert (zoals verstrekt door de Expert en/of als bijlage toegevoegd aan de Dienstenopdracht) ("Expertvoorwaarden"), tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen tussen de Klant en de Expert. De Klant houdt zich aan de Expertvoorwaarden zoals opgenomen in de relevante Dienstenopdracht.

5.4 SPOQ verklaart noch garandeert dat bepaalde Expertdiensten te allen tijde beschikbaar zullen zijn en kan de beschikbaarheid daarvan niet noodzakelijkerwijs bevestigen. Expertdiensten kunnen van tijd tot tijd worden bijgewerkt, vervangen en/of aangevuld.

5.5 SPOQ heeft geen zeggenschap over Expertdiensten of Expertvoorwaarden en aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor geleverde Expertdiensten of de inhoud van Expertvoorwaarden (inclusief, maar niet beperkt tot, hun nauwkeurigheid, wettigheid, kwaliteit, tijdigheid of volledigheid). SPOQ wijst elke aansprakelijkheid af voor alle vormen van verlies of schade die voortvloeien uit de levering van Expertdiensten. De levering van de Expertdiensten (inclusief de relevantie of nauwkeurigheid) kan verschillen afhankelijk van de exacte situatie en context en hangt af van de input van de Klant. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, draagt de Klant de volledige verantwoordelijkheid voor het gebruik en/of de implementatie van output of adviezen en aanbevelingen en/of voor beslissingen gebaseerd op het gebruik van het Platform en/of (Expert)diensten.

6. Diensten en uitvoering

6.1 De Klant kan SPOQ verzoeken om het leveren van professionele diensten met betrekking tot het Platform en SPOQ kan daar, naar eigen goeddunken, mee instemmen. In dat geval zullen de Klant en SPOQ de reikwijdte, de kosten en overige voorwaarden van deze diensten schriftelijk overeenkomen.

6.2 SPOQ zal bij de uitvoering van de Overeenkomst en de Diensten redelijke zorg, nauwgezetheid en vakbekwaamheid aan de dag leggen. Alle Diensten zullen worden uitgevoerd naar best vermogen van SPOQ en in overeenstemming met algemeen aanvaarde praktijken uit de sector. Tijdschema's zijn slechts indicatief.

6.3 De Overeenkomst wordt in volledige onafhankelijkheid uitgevoerd. De Partijen zijn onafhankelijke contractpartijen. Er bestaat geen dienstverband, partnerschap, joint venture of agentschapsvorm tussen de Partijen als gevolg van deze Voorwaarden. SPOQ kan bij de uitvoering van de Overeenkomst onderaannemers inschakelen, op voorwaarde dat die onderaannemers zich aan de bepalingen van de Overeenkomst houden.

7. Ondersteuning en onderhoud

7.1 De Klant erkent dat de goede werking van het Platform van tijd tot tijd onderhoud en/of updates vereist. SPOQ zal dit naar eigen goeddunken uitvoeren en redelijke inspanningen leveren om de impact op de dagelijkse activiteiten van de Klant tot een minimum te beperken. SPOQ is in geen geval aansprakelijk voor het niet-beschikbaar zijn van het Platform. Waar mogelijk zal SPOQ een redelijke voorafgaande schriftelijke kennisgeving bezorgen van geplande onderhoudsbeurten of updates die van invloed zijn op de beschikbaarheid van het Platform.

7.2 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, worden ondersteunende diensten met betrekking tot het Platform uitsluitend geleverd tijdens de kantooruren en op basis van een inspanningsverbintenis. De Klant (of een eindgebruiker namens de Klant) kan een probleem melden aan SPOQ en verstrekt daarbij alle informatie die SPOQ nodig heeft om de melding te valideren. SPOQ probeert tijdens zijn normale kantooruren zo snel als commercieel mogelijk een oplossing of workaround te bieden, maar SPOQ geeft geen enkele garantie om een oplossing of workaround te bieden voor elk specifiek probleem dat zich zou kunnen voordoen. In het geval dat verzoeken om ondersteuning, naar eigen goeddunken van SPOQ, het commercieel redelijke te buiten gaan, heeft SPOQ het recht om dergelijke ondersteunende diensten tegen zijn op dat moment geldende tarieven in rekening te brengen. In dat geval brengt SPOQ de Klant hiervan vooraf op de hoogte.

7.3 SPOQ behoudt zich het recht voor om zonder voorafgaande kennisgeving van tijd tot tijd veranderingen en updates aan te brengen aan het Platform en bepaalde functionaliteiten te wijzigen, toe te voegen of te verwijderen, met dien verstande dat SPOQ geen wezenlijke functionaliteiten van het Platform zal veranderen zonder voorafgaande kennisgeving aan de Klant.

8. Verplichtingen van de klant

8.1 Om SPOQ, de Experts en hun onderaannemers in staat te stellen de Overeenkomst op een juiste, tijdige en efficiënte wijze uit te voeren, dient de Klant te goeder trouw en zonder kosten voor SPOQ samen te werken met SPOQ. De Klant zal daartoe alle informatie, bijstand en medewerking verlenen die redelijkerwijs nodig zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst door voornoemde partijen. SPOQ is niet aansprakelijk voor vertragingen of storingen die verband houden met de verplichting van de Klant om te goeder trouw samen te werken.

8.2 De Klant stemt ermee in om eerlijke, correcte en transparante (commerciële) transacties aan te gaan met SPOQ, alle Experts en derden en zich respectvol te gedragen ten opzichte van deze partijen (in de communicatie). De Klant zal zich niet (i) inlaten met misleidende of oneerlijke handelspraktijken, met inbegrip van maar niet beperkt tot prijsafspraken, marktmanipulatie of concurrentiebeperkend gedrag (met inbegrip van, maar niet beperkt tot, het gebruik van een offerte verkregen van een Expert via het Platform om rechtstreeks te onderhandelen met de Expert of een overeenkomst te sluiten met de Expert buiten het Platform om of door anderszins het opdrachtproces via het Platform te omzeilen), en zal (ii) het Platform niet misbruiken (voor illegale of ongeoorloofde activiteiten) (en zorgt ervoor dat zijn eindgebruikers zich daar ook van onthouden). Niet-naleving van deze normen kan leiden tot beëindiging van deze Overeenkomst of andere juridische gevolgen die passend worden geacht. In elk geval behoudt SPOQ zich het recht voor om de toegang van de Klant tot het Platform en alle Expertdiensten of andere activiteiten onder de Overeenkomst op te schorten in geval van een (waarschijnlijke) schending van de voorwaarden van deze clausule Fout! Verwijzingsbron niet gevonden..

8.3 De Klant erkent en stemt ermee in dat (i) het doel van de samenwerking is om klanten gemakkelijker in contact te brengen met Experts die gespecialiseerd zijn in het leveren van TIC en soortgelijke activiteiten in verschillende sectoren en industrieën en om (indien van toepassing) het objectbeheer in verband hiermee te vergemakkelijken (en dat de samenwerking dus geen enkel ander doel, zoals back-up of documentbeheer, nastreeft); en daarom (ii) valt het maken van back-ups of het bewaren van Klantgegevens uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van de Klant. Voor alle duidelijkheid: wettelijke bewaartermijnen (indien van toepassing) die gelden voor afgegeven certificaten, documentatie met betrekking tot inspecties en/of andere documenten die worden verstrekt bij de uitvoering van de bestelde Expertdiensten, zijn uitsluitend van toepassing op de betreffende Expert en/of de Klant (zoals van toepassing). 

9. Melding van mogelijk illegale inhoud en activiteiten

9.1 De Klant stelt SPOQ onmiddellijk (d.w.z. niet later dan 72 uur nadat hij zich daarvan bewust is geworden) op de hoogte van alle inhoud of activiteiten waarvan hij redelijkerwijs meent of vermoedt dat ze illegaal, schadelijk of in strijd met de geldende wetgeving of deze Overeenkomst zijn ("Illegale Inhoud of Activiteiten").

9.2 Alle meldingen van Illegale Inhoud of Activiteiten moeten schriftelijk worden ingediend bij SPOQ via de daarvoor bestemde in het Platform ingebouwde rapportagetool of door een e-mail te sturen naar hello@spoq.be. De kennisgeving moet voldoende details bevatten om SPOQ in staat te stellen de zaak te onderzoeken, waaronder:

    1. een duidelijke beschrijving van de inhoud of activiteit die illegaal of schadelijk zou kunnen zijn;
    2. de locatie of link (URL) van de inhoud of activiteit op het Platform, indien van toepassing;
    3. alle mogelijke bewijsstukken of ondersteunende documentatie die relevant is voor de beschuldiging;
    4. de naam en contactgegevens van de melder;
    5. een verklaring dat de kennisgeving te goeder trouw is gedaan.

9.3 Na ontvangst van een melding zal SPOQ zonder onnodige vertraging de ontvangst van de melding bevestigen en de gemelde Illegale Inhoud of Activiteiten onderzoeken. SPOQ behoudt zich het recht voor om aanvullende informatie op te vragen bij de Klant om het onderzoek te vergemakkelijken.

9.4 Als SPOQ na onderzoek vaststelt dat de gemelde Illegale Inhoud of Activiteit naar zijn eigen inzicht illegaal of in strijd met deze Overeenkomst is, kan SPOQ gepaste actie ondernemen, met inbegrip van maar niet beperkt tot:

  1. de toegang tot de Illegale Inhoud of Activiteit verwijderen of uitschakelen;
  2. gebruikersaccounts die betrokken zijn bij de schending, opschorten of beëindigen; en/of
  3. indien nodig, de zaak rapporteren aan wetshandhavings- of toezichthoudende instanties.

9.5 SPOQ stelt de meldende partij na afronding van het onderzoek zonder onnodige vertraging op de hoogte van de genomen maatregelen. Alle kennisgevingen en informatie die op grond van deze clausule worden ingediend, worden vertrouwelijk behandeld en de identiteit van de rapporterende partij wordt niet bekendgemaakt, tenzij dit wettelijk vereist is, op grond van een gerechtelijk of overheidsbevel of met toestemming van de rapporterende partij.

9.6 SPOQ is niet aansprakelijk voor (vermeende) Illegale Inhoud of Activiteiten die door Experts of gebruikers van het Platform worden uitgevoerd, tenzij SPOQ daadwerkelijk op de hoogte was van de Illegale Inhoud of Activiteit en nalaat om een dergelijke inhoud of activiteit met de redelijkerwijs te verwachten zorg en toewijding aan te pakken.

10. Organisatieregels

  1.  

10.1 De Klant zal een volledige en nauwkeurige boekhouding, administratie en gegevens bijhouden met betrekking tot de uitvoering van de Overeenkomst, gedurende de looptijd van de Overeenkomst en tot een periode van één (1) jaar daarna.

10.2 De Klant erkent dat alle handelingen binnen het Platform gelogd kunnen worden, waardoor een transparant overzicht ontstaat van datatransacties, toegangen en wijzigingen. SPOQ mag de naleving van de Overeenkomst door de Klant verifiëren en controleren (op basis van de eerder genoemde logboeken) en behoudt zich het recht voor om de toegang van de Klant tot het Platform of andere activiteiten onder de Overeenkomst op te schorten in het geval van (waarschijnlijke) niet-naleving of schending van de Overeenkomst.

10.3 De Partijen zullen zich in redelijkheid te goeder trouw inspannen om geschillen, klachten of onenigheden die in verband met de Overeenkomst ontstaan, op te lossen door middel van de hieronder beschreven procedure:  

  1. Elke Partij stelt de andere Partij onmiddellijk schriftelijk in kennis van een klacht of geschil door een e-mail te sturen naar het algemene centrale contactpunt van die Partij. Indien een Partij van mening is dat de klacht of het geschil betrekking heeft op of verband houdt met een Expert of een derde partij, kan die Partij voorstellen dat een vertegenwoordiger van een dergelijke partij bij de geschillenbeslechtingsprocedure wordt betrokken. 
  2. Binnen veertien (14) dagen na ontvangst van de schriftelijke kennisgeving van de klacht of het geschil door een van de Partijen trachten de centrale contactpunten van de Partijen de klacht of het geschil op te lossen. Geschillen en klachten worden opgelost op het laagst mogelijke niveau in de escalatiehiërarchie van de Partijen. Als er binnen de bovengenoemde periode geen schriftelijke oplossing is overeengekomen, is de escalatieperiode uitgeput en kan elke Partij gerechtelijke stappen ondernemen.
  3. De Partij (waarvan is aangetoond dat zij in gebreke is gebleven) draagt de kosten in verband met de beslechting van het geschil, tenzij anders is overeengekomen als onderdeel van de schikking of afwikkeling.

Voor alle duidelijkheid: deze procedure heeft geen invloed op de beëindigingsrechten van de Partijen of de andere rechten van de Partijen op grond van de Overeenkomst of de toepasselijke wetgeving.

​​​​​​​10.4 De Klant stemt ermee in dat SPOQ niet verplicht is actie te ondernemen in een geschil tussen de Klant en een Expert of een derde partij. Op verzoek kan SPOQ echter naar best vermogen een verzoening trachten te bewerkstelligen tussen de Klant en een Expert.

11. Links naar andere websites en applicaties

  1.  

Het Platform kan links bevatten naar websites of applicaties van derden. Deze links worden uitsluitend ter informatie van de Klant aangeboden en SPOQ wijst iedere verantwoordelijkheid voor (de inhoud van) websites of applicaties van derden van de hand.

12. Betalingsvoorwaarden

​​​​​​​12.1 De Klant betaalt de Vergoedingen in de bedragen en op de tijdstippen die zijn vastgesteld in de relevante Opdracht en/of Dienstenopdracht. Eventuele vergoedingen met betrekking tot Expertdiensten worden rechtstreeks door de Klant betaald aan de bedoelde Expert via de betalingsmethoden die beschikbaar zijn op het Platform, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.

12.2 Voor elke via het Platform geplaatste Dienstenopdracht zal door de Expert-Partner aan de Klant een administratievergoeding voor het gebruik van het Platform in rekening worden gebracht die gelijk is aan een percentage van de totale Expertvergoedingen. Het relevante percentage wordt aangegeven op de betreffende opdrachtpagina. Deze administratievergoeding wordt automatisch berekend en toegepast aan het einde van de betalingsverwerking. De administratievergoeding is niet terugbetaalbaar en is bedoeld om operationele en verwerkingskosten te dekken die gepaard gaan met het faciliteren van het afsluiten van de Dienstenopdracht via het Platform.

12.3 Voor online betalingen via het Platform maakt SPOQ gebruik van externe gespecialiseerde betalingsproviders. Online betalingen worden uitgevoerd met behulp van veilige protocollen en zijn onderworpen aan de algemene voorwaarden van de betrokken externe betalingsprovider, die als enige verantwoordelijk is voor de correcte uitvoering van alle online betalingen. Alle transactiekosten voor de betalingen zijn voor rekening van de Klant en de Klant gaat akkoord met de algemene voorwaarden van de betalingsprovider van zijn keuze.

12.4 Alle onbetwiste facturen (of delen daarvan) moeten binnen dertig (30) dagen na factuurdatum worden betaald. Betwistingen moeten binnen veertien (14) werkdagen na de factuurdatum schriftelijk worden gemeld (met opgave van onderbouwde en gegronde redenen voor dergelijke betwistingen), zo niet wordt de factuur geacht door de Klant te zijn aanvaard.

12.5 Alle verschuldigde bedragen zijn te betalen in euro (tenzij anders overeengekomen) en zijn exclusief btw, andere belastingen, kosten en redelijke uitgaven in verband met de uitvoering van de Overeenkomst, die afzonderlijk in rekening worden gebracht. Betalingen zijn definitief en worden niet terugbetaald.

12.6 Op alle bedragen van onbetwiste facturen (of delen ervan) die niet op de vervaldag betaald zijn, worden verwijlinteresten aangerekend op basis van de rentevoet die van toepassing is krachtens de wet van 2 augustus 2002. Die interesten worden samengesteld op dagbasis, te rekenen vanaf de vervaldag tot de ontvangst van de volledige betaling. De Klant betaalt alle kosten die worden gemaakt als gevolg van de (buiten)gerechtelijke tenuitvoerlegging van de betalingsverplichtingen van de Klant, met een minimum van honderdvijftig euro (€ 150). Onverminderd alle andere rechten kunnen, indien de Klant zijn betalingsverplichtingen niet nakomt, de rechten van de Klant uit hoofde van de Overeenkomst worden opgeschort totdat het uitstaande bedrag en eventuele opgelopen interesten volledig zijn ontvangen.

12.7 Alle betalingen uit hoofde hiervan worden verricht zonder het recht op verrekening of toepassing van een tegenvordering, en vrij van elke aftrek en inhoudingen van welke aard dan ook, tenzij dit wettelijk verplicht is.

12.8 SPOQ behoudt zich het recht voor om zijn Vergoedingen en vergoedingen voor aanvullende diensten jaarlijks, op 1 januari van elk contractjaar, te herzien op basis van de Agoria DIGITAL-index die aan de referteloonkosten in de technologische sector gekoppeld is en door werkgeversorganisatie Agoria wordt gepubliceerd, aan de hand van de volgende formule:

P = P0 * [0,2 + 0,8 * (S/S0)], waarbij:

"P" staat voor de herziene vergoeding/prijs;

"P0" staat voor de prijs/vergoeding op de ingangsdatum;

"S" het nationale gemiddelde referentiesalaris is zoals gepubliceerd door Agoria ("Referentiesalaris") op de ingangsdatum (of, als deze index niet langer wordt gepubliceerd, de index die deze vervangt);

"S" het referentiesalaris is op het moment van herziening; en

"S/S0" als "Index" wordt aangeduid.

13. Intellectueel eigendom

  1.  

13.1 SPOQ behoudt te allen tijde exclusief alle titels, belangen en rechten, met inbegrip van maar niet beperkt tot alle Intellectuele Eigendomsrechten die berusten op of verband houden met het Platform (met inbegrip van alle nieuwe versies, updates, aanpassingen, uitbreidingen, wijzigingen of verbeteringen die zijn aangebracht of alle afgeleide werken die daarop zijn gebaseerd) en verwante Diensten.

13.2 Met uitzondering van de beperkte licentie die wordt verleend krachtens clausule Fout! Verwijzingsbron niet gevonden., worden er geen andere rechten met betrekking tot de Intellectuele Eigendomsrechten van SPOQ verleend of overgedragen aan de Klant of een enige derde partij.

14. Confidential information

  1.  

14.1 Elke Partij (de "Ontvangende Partij") begrijpt dat de andere Partij (de "Bekendmakende Partij") Vertrouwelijke Informatie openbaar mag maken tijdens de onderhandelingen over de Overeenkomst en de uitvoering ervan. Vertrouwelijke Informatie die in het kader van deze Overeenkomst wordt bekendgemaakt, mag door de Ontvangende Partij niet worden gebruikt voor enig ander doel dan voor de uitvoering van de Overeenkomst. Elke Partij verbindt zich ertoe de Vertrouwelijke Informatie van de Bekendmakende Partij geheim te houden en ze noch geheel noch gedeeltelijk bekend te maken aan andere personen dan (i) met de voorafgaande schriftelijke toestemming van de Bekendmakende Partij, of (ii) haar werknemers, bestuurders, onderaannemers en consultants voor wie de kennis van dergelijke Vertrouwelijke Informatie strikt noodzakelijk is voor de uitvoering van haar verplichtingen onder de Overeenkomst. De Ontvangende Partij zorgt ervoor dat voornoemde personen aan even strenge geheimhoudingsverplichtingen onderworpen zijn als die welke zijn uiteengezet in deze Overeenkomst.

14.2 De Ontvangende Partij verplicht zich hierbij de Vertrouwelijke Informatie van de Bekendmakende Partij afdoende te beschermen en te beveiligen (in elk geval niet minder zorgvuldig dan de Ontvangende Partij haar eigen Vertrouwelijke Informatie beschermt).

14.3 De bepalingen van deze clausule zijn niet van toepassing op informatie die: (i) wordt bekendgemaakt of tot het publieke domein gaat behoren op een andere manier dan door een inbreuk op deze Overeenkomst; (ii) aantoonbaar bekend was bij de Ontvangende Partij voordat de Bekendmakende Partij deze meedeelde; (iii) rechtmatig is verkregen van een derde; (iv) aantoonbaar door de Ontvangende Partij tot stand werd gebracht, onafhankelijk van de mededeling op grond van deze Overeenkomst; of (v) bekend moet worden gemaakt op grond van wet- of regelgeving of vanwege een gerechtelijk bevel of verzoek van de overheid.

14.4 De bepalingen van deze clausule blijven gedurende vijf (5) jaar na beëindiging van de Overeenkomst van kracht. Vertrouwelijke Informatie zal, behalve als dit nodig is om te voldoen aan een wettelijke (bewaar)eis, naar goeddunken van de Bekendmakende Partij, binnen een redelijke termijn worden verwijderd (waarvan schriftelijke bevestiging vereist is) of worden teruggegeven aan de Bekendmakende Partij bij beëindiging van de Overeenkomst of op schriftelijk verzoek van de Bekendmakende Partij.

15. Gegevensbescherming

  1.  

15.1 Voor zover van toepassing voldoet elke Partij aan haar respectieve verplichtingen onder de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming. De Klant verklaart dat hij een wettelijke basis heeft om alle persoonsgegevens bekend te maken die hij beschikbaar stelt krachtens of in verband met deze Overeenkomst en verbindt zich ertoe alle betrokkenen voldoende te informeren over dergelijke verwerkingsactiviteiten in overeenstemming met de toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving.

15.2 Indien en voor zover SPOQ persoonsgegevens verwerkt in de hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke, doet SPOQ dit in overeenstemming met zijn privacybeleid dat beschikbaar is op zijn website.

15.3 Indien en voor zover SPOQ (handelend in de hoedanigheid van (sub)verwerker) persoonsgegevens verwerkt ten behoeve van de Klant (die handelt in de hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke), doet SPOQ dit in overeenstemming met Bijlage 1 (Gegevensverwerkingsovereenkomst).

15.4 De Klant erkent en stemt ermee in dat zijn contactgegevens en de contactgegevens van zijn geautoriseerde eindgebruikers en/of werknemers, vertegenwoordigers of dienstverleners, kunnen worden gedeeld met Experts (via het Platform) voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst (bijvoorbeeld voor het rechtstreeks verzenden van output die voortvloeit uit de Expertdiensten naar de Klant of de voornoemde personen). De Klant garandeert hierbij dat hij een passende rechtsgrondslag heeft om dergelijke contactgegevens bekend te maken en dat hij voornoemde partijen heeft geïnformeerd in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving.

16. Aansprakelijkheid 

  1.  

16.1 Behoudens voor zover maximaal is toegestaan onder de toepasselijke wetgeving, is de aansprakelijkheid van SPOQ onder deze overeenkomst, ongeacht of deze voortvloeit uit nalatigheid, contractbreuk of anderszins, per gebeurtenis (of reeks van samenhangende gebeurtenissen) en in het jaarlijkse totaal per contractjaar:

  1. ten aanzien van betalende klanten: niet hoger dan het bedrag gelijk aan alle Vergoedingen betaald door de Klant voor het gebruik van het Platform, gedurende het contractjaar waarin de gebeurtenis die aanleiding geeft tot de aansprakelijkheid, zich voordeed (of, indien ze zich voordeed tijdens het eerste contractjaar, een bedrag gelijk aan de Vergoedingen die voor dat eerste contractjaar zijn overeengekomen als betaling voor het gebruik van het Platform);
  2. ten aanzien van niet-betalende klanten: het forfaitaire bedrag van honderdvijftig euro (€ 150).

16.2 Behoudens voor zover maximaal is toegestaan onder de toepasselijke wetgeving sluit SPOQ zijn aansprakelijkheid uit voor:

  1. enige schade die voortvloeit uit of verband houdt met de Expertdiensten, het handelen of nalaten van de Experts of enige derde partij;
  2. enige indirecte schade, gevolgschade, punitieve of bijzondere schade voortvloeiend uit deze Overeenkomst (d.w.z. verlies van omzet, winstderving, verlies van verwachte besparingen of van goodwill, verlies van kansen of reputatieschade, verlies van gegevens, verlies van klanten, verlies van contracten, enz.), ongeacht het feit of die schade het gevolg is van nalatigheid, contractbreuk of anderszins.

16.3 Behoudens voor zover maximaal is toegestaan onder de toepasselijke wetgeving stemt de Klant ermee in om de werknemers, bestuurders, contractanten, vertegenwoordigers en consultants van SPOQ niet persoonlijk aansprakelijk te stellen voor of in verband met de Overeenkomst. Elke (aansprakelijkheids)vordering (inclusief elke buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering) van de Klant voortvloeiend uit of in verband met de Overeenkomst wordt uitsluitend tegen SPOQ ingesteld.

17. Garanties

  1.  

17.1 Behalve voor zover anders bepaald in deze Overeenkomst, worden het Platform en de Diensten geleverd "as is". Voor zover maximaal is toegestaan door de toepasselijke wetgeving, onthoudt SPOQ zich van alle andere uitdrukkelijke of impliciete verklaringen en garanties met betrekking tot enige aangelegenheid op grond van deze Overeenkomst (inclusief garanties met betrekking tot de nauwkeurigheid of volledigheid van gegevens, geschiktheid voor een bepaald doel, verhandelbaarheid, beschikbaarheid of niet-inbreuk).

18. Term and termination

  1.  

18.1 De Overeenkomst en de licentie gaan in op de ingangsdatum die in de Opdracht wordt vermeld en blijven van kracht voor de duur die in de Opdracht wordt vermeld.

18.2 Elke Partij kan de Overeenkomst of een Opdracht onmiddellijk geheel of gedeeltelijk beëindigen (of SPOQ kan deze opschorten) zonder gerechtelijke tussenkomst, zonder aansprakelijk te zijn en onverminderd haar rechten op schadevergoeding en alle andere rechtsmiddelen waarop zij wettelijk recht heeft, na de andere Partij schriftelijk van de beëindiging in kennis te hebben gesteld indien de andere Partij:

  1. een wezenlijke inbreuk op de Overeenkomst pleegt en, indien die hersteld kan worden, deze wezenlijke inbreuk niet herstelt binnen dertig (30) dagen na ontvangst van een schriftelijke kennisgeving van de wezenlijke inbreuk;
  2. insolvent wordt, het voorwerp uitmaakt van een vrijwillig of onvrijwillig faillissement, insolventie of een soortgelijke procedure of anderszins wordt vereffend of haar activiteiten staakt.

18.3 SPOQ heeft, onverminderd alle andere rechten of rechtsmiddelen die op grond van de Overeenkomst of de toepasselijke wetgeving beschikbaar zijn, het recht om de Overeenkomst of een Opdracht onmiddellijk geheel of gedeeltelijk te beëindigen (of anders de toegang tot het Platform op te schorten) door middel van een schriftelijke kennisgeving, indien de Klant inbreuk maakt op het Intellectuele Eigendomsrecht van SPOQ of zijn verplichtingen inzake gegevensbescherming of vertrouwelijkheid schendt.

19. Gevolgen van beëindiging

  1.  

19.1 Bij beëindiging van de Overeenkomst of een Opdrachtformulier, om welke reden dan ook:

  1. moet de Klant alle uitstaande Vergoedingen en andere verschuldigde bedragen krachtens deze Overeenkomst tot aan de feitelijke beëindigingsdatum onmiddellijk betalen; en
  2. worden de licenties en gebruikersrechten die op grond van de Overeenkomst aan de Klant zijn verleend, automatisch beëindigd en is de Klant niet langer gerechtigd om het Platform te gebruiken.

19.2 De beëindiging van een Opdracht of de Overeenkomst heeft geen gevolgen voor eventuele Dienstenopdrachten die zijn gesloten vóór de beëindiging van de Overeenkomst. Die Dienstenopdrachten blijven onverminderd van kracht, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

19.3 De bepalingen van deze Overeenkomst die uitdrukkelijk of impliciet bedoeld zijn om na beëindiging van kracht te blijven, blijven van kracht na beëindiging.

19.4 Voor zover maximaal is toegestaan onder de toepasselijke wetgeving, doet de Klant afstand van elk recht op schadevergoeding van SPOQ voortvloeiend uit de beëindiging van deze Overeenkomst of enige Opdracht of Dienstenopdracht, inclusief voor enige verbintenis die is aangegaan in verband met de bedrijfsactiviteiten van de Klant in vertrouwen op het bestaan van deze Overeenkomst.

20. Overmacht

  1.  

20.1 Geen van beide Partijen is aansprakelijk voor vertragingen of niet-nakoming van haar (niet-monetaire) verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst, indien een dergelijke vertraging of niet-nakoming wordt veroorzaakt door Overmacht. De Partij die zich beroept op Overmacht, moet zo snel als redelijkerwijs mogelijk is de andere Partij schriftelijk op de hoogte stellen van deze omstandigheden. De uitvoering van de verplichting in kwestie wordt opgeschort voor de duur van de Overmacht en moet worden hervat zodra de Overmacht is verdwenen. Elke Partij zal alle redelijke inspanningen leveren om het effect van de Overmacht te beperken. De Partijen hebben in elk geval het recht om de Overeenkomst te beëindigen als gevolg van een situatie van Overmacht die langer dan dertig (30) kalenderdagen heeft geduurd, door middel van een schriftelijke kennisgeving.

20.2 "Overmacht" betekent elke omstandigheid waarover een Partij redelijkerwijs geen controle heeft, met uitzondering van monetaire verplichtingen, maar met inbegrip van overmachtssituaties, overstromingen, droogte, andere natuurrampen, epidemieën of pandemieën, terroristische aanslagen, burgeroorlogen, elke wet of actie van een regering of overheidsinstantie, export- of importbeperkingen, arbeids- of handelsgeschillen, stakingen, overmacht bij serviceproviders, partners of onderaannemers, storingen in het internet of telecommunicatienetwerken, stroomstoringen, hackeraanvallen en kwaadaardige cyberincidenten, denial of service-aanvallen, virussen of andere kwaadaardige aanvallen en alle andere omstandigheden die over het algemeen als overmacht worden gekwalificeerd.

21. Contact, klachten en communicatie

  1.  

SPOQ heeft een centraal contactpunt aangesteld waarmee u contact kunt opnemen bij vragen of klachten over het Platform en/of de Overeenkomst. U kunt het contactpunt bereiken door een e-mail te sturen naar hello@spoq.be.

22. Overige

  1.  

22.1 Volledige overeenkomst: deze Overeenkomst vormt de volledige overeenkomst tussen de Partijen met betrekking tot het onderwerp ervan en vervangt alle eerdere mondelinge of schriftelijke overeenkomsten tussen de Partijen met betrekking tot dit onderwerp.

22.2 Scheidbaarheid: Indien enig deel van deze Overeenkomst om welke reden dan ook ongeldig of niet-afdwingbaar wordt bevonden, blijven de overige delen van deze Overeenkomst geldig en afdwingbaar alsof de ongeldige of niet-afdwingbare bepaling daar niet in opgenomen was. Elke ongeldige of niet-afdwingbare bepaling zal, voor zover wettelijk mogelijk, worden vervangen door een geschikte bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat de Partijen wensen of zouden hebben gewenst, in overeenstemming met de betekenis en het doel van deze Overeenkomst, als deze kwestie in overweging zou zijn genomen bij het sluiten van deze Overeenkomst.

22.3 Tegenstrijdigheid: Bij tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van deze Voorwaarden of een van de Bijlagen daarbij, prevaleren de bepalingen van de Bijlagen met betrekking tot het onderwerp daarvan. In geval van tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van deze Voorwaarden of een van de Bijlagen en een (Diensten)opdracht, prevaleren deze Voorwaarden of de relevante Bijlage, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld in de relevante (Diensten)opdracht.

22.4 Verklaring van afstand: Van deze Overeenkomst kan alleen worden afgezien door middel van een schriftelijk document ondertekend door de Partij die recht heeft op de voordelen van een dergelijke afstand. Een dergelijke verklaring van afstand is alleen van kracht in het specifieke geval en voor het doel waarvoor deze werd gegeven en vormt geen doorlopende verklaring van afstand of instemming.

22.5 Publiciteit: SPOQ heeft het recht om alle (handels)merken van de Klant (inclusief de bedrijfsnaam en logo's van de Klant) te gebruiken voor marketing- of promotiedoeleinden, zoals voor klantreferenties op de website of sociale media van SPOQ, of voor andere reclamedoeleinden en tijdens verkooppresentaties.

22.6 Veranderingen: SPOQ behoudt zich het recht voor deze Voorwaarden van tijd tot tijd te herzien of bij te werken. In een dergelijk geval wordt de Klant op de hoogte gesteld van de wijzigingen (bijvoorbeeld per e-mail) voordat die van kracht worden. Tenzij anders aangegeven treden de herziene voorwaarden in werking veertien (14) kalenderdagen nadat de Klant hiervan in kennis is gesteld. Indien de Klant niet akkoord gaat met de wijzigingen, heeft hij het recht om de Overeenkomst kosteloos te beëindigen binnen veertien (14) kalenderdagen na kennisgeving van de gewijzigde voorwaarden. Als de Klant het Platform en/of de (Expert)diensten blijft gebruiken nadat de voorwaarden zijn gewijzigd, houdt dit in dat hij de gewijzigde voorwaarden erkent en aanvaardt.

22.7 Elektronische handtekening: De Partijen komen overeen dat deze Overeenkomst (inclusief elke Opdracht en Dienstenopdracht) kan worden uitgevoerd en ondertekend door middel van elektronische handtekeningtechnologie, die het juridisch bindende equivalent vormt van hun handgeschreven handtekening. De Klant zal de geldigheid van de elektronische handtekening niet betwisten.

22.8 Bijzondere voorwaarden: De Partijen verbinden zich ertoe zich te houden aan de aanvullende bijzondere voorwaarden, indien van toepassing, zoals uiteengezet in de Opdracht, de Dienstenopdracht of andere bijlagen of documenten daarbij.

22.9 Kennisgevingen: Kennisgevingen die op grond van de Overeenkomst moeten worden gedaan, worden in eerste instantie per e-mail gedaan. Alle kennisgevingen per e-mail zijn alleen geldig indien binnen vijf (5) werkdagen uitdrukkelijk een ontvangstbevestiging per e-mail is gegeven. Indien er geen ontvangstbevestiging is gegeven binnen vijf (5) werkdagen, kunnen alle kennisgevingen schriftelijk gebeuren en worden betekend door persoonlijke overhandiging of per aangetekende brief, geadresseerd aan een van beide Partijen op het adres dat is vermeld in de Opdracht (of zoals anderszins beschikbaar gesteld door de Partijen). Kennisgevingen van beëindiging of ingebrekestellingen kunnen echter niet per e-mail worden gedaan en moeten per aangetekende of geregistreerde post worden verzonden.

22.10 Niet-overdracht: De Klant mag geen van zijn rechten of verplichtingen op grond van deze Overeenkomst overdragen of anderszins toewijzen zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van SPOQ. Het staat SPOQ vrij om (i) (een deel van) zijn verplichtingen of rechten krachtens de Overeenkomst aan een van zijn gelieerde entiteiten over te dragen of toe te wijzen, en (ii) om de uitvoering van de Overeenkomst aan zijn gelieerde ondernemingen, individuele contractanten en externe dienstverleners uit te besteden zonder voorafgaande kennisgeving aan de Klant.

22.11 Toepasselijk recht en jurisdictie: deze Overeenkomst wordt beheerst door en geïnterpreteerd in overeenstemming met de wetten van België, zonder toepassing te geven aan de wetskeuze of aan wetten of principes inzake wetsconflicten. Het Verdrag van de Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken is niet van toepassing op deze Overeenkomst. Alle geschillen tussen de Partijen in verband met deze Overeenkomst worden eerst te goeder trouw besproken om te proberen een minnelijke oplossing te vinden. Als er geen oplossing kan worden gevonden, kan het geschil worden voorgelegd aan de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van Brussel (Nederlandstalige afdeling).

Download:

Annex A

Annex B

Laats bijgewerkt: 24 juni 2025